Home»FAQ

Naast de info die je in ‘Wat en Hoe’ kunt lezen, kun je hier nog wat aanvullende informatie, handige tips + tricks en inderdaad… de veelgestelde vragen vinden.

FAQs

The most frequently asked questions… and their answers.

Na je bestelling ontvang je een link naar ons formulier waar je je tekst- en beeldmateriaal naar toe kunt sturen. Dat zorgt er tevens voor dat je even nadenkt over wat je wilt aanleveren; zodat wij de juiste info binnen krijgen waarmee we aan de slag kunnen.
Je kunt er vrijblijvend de nodige zaken invullen voor zowel de Thema- als Custom-made awards. Zoals de songtitel, artiest, producer, de componist, de oorkonde, tijdsduur etc. Tevens kun je er aanwijzingen of wensen doorgeven waar we rekening mee moeten houden.

Met die gegevens en bestanden gaan we aan de slag om een eerste proef te maken, die je binnen 48 uur in je mail kunt verwachten.

After you did receive the first trial design, a correction phase is optional. There we will edit the design until you are happy with the outcome, so we can (after your final approval) create and send your award.

Thema Awards gaan op basis van templates waarbij de vormgeving vastligt. Het label op de single wordt tesamen met de oorkonde voorzien met jouw tekst. Daarnaast kan er één afbeelding geplaatst worden. Bij Custom-made Awards ligt het design (op het formaat na) helemaal open en gaan onze ontwerpers voor je aan de slag met jouw aangeleverde tekst- en beeldmateriaal om een awardwaardig design op maat te maken.

Op al onze producten wordt standaard een single geleverd (de  plaat is dus niet geprint). Hiervoor hergebruiken we originele ‘oldskool’ 45 toeren singles uit het vorig millennium die in een aantal lagen wordt ‘gecoat’ zodat hij aan z’n tweede leven kan beginnen. Het resultaat oogt als lichtglanzend matgoud.

Bij Custom-made Awards kan er tegen een meerprijs gekozen worden voor een schitterende high-end single (7″) of LP (12″). Deze zijn gelamineerd door middel van een gemetaliseerde goud- of platinumfolie van topkwaliteit.
De LP variant is alleen verkrijgbaar in ons grootste formaat; de FOUR.

Ondanks de plaat een belangrijk onderdeel is, blijft een topontwerp wat ons betreft de allerbelangrijkste factor bij een award. Om dit in optimale banen te leiden is een Custom-made ook include the design. We are naturally developed designers who strife to make beautiful products. Beside that, we do have the experience to know what the technical requirements are for content and (visual) material. We see opportunities to always get the best out of it.

Voor de helderheid… We maken uiteraard geen Awards na. Kijk voor meer info bij onze voorwaarden.
Of klik hieronder nog even bij Ik wil een award van mijn idool…”

One 23 cm x 31,5 cm.
Two 27 cm x 36 cm.
Three 31,5 cm x 47 cm.
Four 40 x 56 cm. Hierin verwerken we ook LP (12 inch) formaten.
Theme award zichtgrootte 20 cm x 29 cm. De lijst meet 32,6 cm hoog bij 23,8 cm breed.
Themaplus zichtgrootte 28,8 cm x 38,8 cm. De lijst meet 42,4 cm hoog bij 32,4 cm breed.

Als basis gebruiken wij een singleformaat die we in onze awards verwerken.

Over vinyl…

Voordat de CD zijn intrede deed werd muziek in het vorig millennium uitgebracht op vinyl. Dat ging op een 12-inch LP formaat (approximately 30 cm) waar meerdere nummers van de artiest of band op stonden; het zogenaamde ‘album’.
De top 40 hits kwamen meestal eerder uit op een 7-inch Single formaat (approximately 18 cm). om de verkoop op te krikken. Van de meeste artiesten kwam dus eerst de hit (of meerdere hits) op single uit en daarna pas het album. Sommige zogenaamde ‘one day hit wonders’ zijn dus alleen op single uitgebracht.

Een single en een lp hadden allebei een label die in diameter beiden even groot zijn. Een single had meestal een groter gat in het midden; oorspronkelijk bedoeld voor platenwisselaars (denk aan een jukebox). Om deze op je eigen pick-up, platenspeler of draaitafel af te draaien had je weer een zogenaamde adapter nodig.

Een award maken is een intensief proces. Er wordt een design gemaakt voor, meestal één award, waarbij de meeste tijd gaat zitten in beeldbewerking en de montage.
Omdat het een persoonlijk ‘product op maat’ is, kunnen er vooraf dus geen onbetaalde ontwerpen worden ‘uitgeprobeerd’. Dus gaan we aan de slag na een bestelling. Ook omdat we vinden dat je altijd de controle hebt over wat je ons aanlevert, als over het eindresultaat dat wij er van maken. We gaan de award pas produceren als je he-le-maal akkoord met de laatste proef bent.

Zelf aanleveren is mogelijk bij een Custom-made Award. We hebben wel voorwaarden waaraan je ontwerp moet voldoen, zodat het bestand in onze workflow past.
Wat moet je doen…
• Als je even per mail overlegt welk formaat je wilt bestellen sturen we je de specs hiervan toe waarmee je aan de slag kunt.
• Als je ontwerp klaar is willen we een 300 dpi photoshop (psd) lagenbestand via wetransfer ontvangen op 100% van het formaat. (Het lagenbestand is er voor ons om wijzigingen uit te kunnen uitvoeren.)
• Daarna gaan we jouw ontwerp naar onze workflow overzetten en volgt er een proef vanaf onze kant.
• Wanneer je uiteindelijk akkoord bent en een bestelling plaatst, gaan we de Award produceren.

– Indien nodig zullen we je vrijblijvend adviseren wat er in je ontwerp beter kan of waar je rekening mee kan houden.
– Ongewenste resultaten bij de productie, zoals bijvoorbeeld kleurafwijkingen, zijn voor eigen verantwoording.

Even nog dit… 
Als je geen grafische kennis hebt raden we je aan om je materiaal op de gangbare manier toe te zenden zoals onder Wat en Hoe? te lezen valt. We hebben hier academisch geschoolde ontwerpers rondspringen die echt het beste uit jouw toegezonden materiaal weten te halen. Zij zijn hier dagelijks mee bezig en gespecialiseerd in het maken van de Awards. Je bent dus in goede handen en hebt alsnog controle over het eindresultaat. Wanneer je op het ontwerpvoorstel correcties hebt, voeren ze die uit totdat je tevreden en akkoord bent.

De meeste mensen willen graag op tijd hun Award in huis hebben. Spoedorders verstoren al snel de planning van die lopende orders die erdoor in de knel komen te zitten. Omdat we alle orders net zo belangrijk vinden doen we dus geen spoedbestellingen. Ook niet tegen meerprijs.
Wat je wel kunt doen is even bellen/mailen om te overleggen; dan kunnen we de planning bekijken en zien wat er mogelijk is.

Je mag niet ongevraagd en/of zonder toestemming zomaar een afbeelding van iemand gebruiken. En dus ook niet van Lady Gaga om daar een Award mee te (laten) maken. Het is hetzelfde als iemand ongevraagd jouw hoofd van social media plukt en gaat gebruiken voor een verpakking. Daar rusten o.a. copyright- en portretrechten op.
Dit gegeven zal sommige mensen nog steeds niet boeien, maar als je hoofd voor de verpakking van een sexspeeltje wordt gebruikt is het toch fijn dat die rechten er voor iedereen zijn.

We maken dus geen bestaande, danwel nieuwe Awards met (beeld)materiaal dat niet van jou kan zijn.

Omdat er mensen zijn die het zwijgzaam toch via een bestelling proberen willen we, speciaal voor dit type mensch, even het volgende mededelen. Doe het niet. Als we twijfelen gaan we het aangeleverde materiaal checken. 
Ja maar… ‘Ik ben zijn/haar grootste fan.’ ‘Ach joh, wat een gezeur.’ ‘Anderen doen het ook.’ ‘Het is vast geen probleem.’ ‘Het is alleen maar voor eigen gebruik.’

Er is een hoop onduidelijkheid over auteursrechten bij het grote publiek. We zijn hierin vooral geen politieagent maar willen je duidelijk en helder informeren. Bij het uploaden van je tekst- en beeldmateriaal ben je namelijk altijd zelf verantwoordelijk voor datgene wat jij ons aanlevert. Als wij over jouw bestelde Award achteraf vragen krijgen van een platenmaatschappij, de fotograaf of artiest, etc… ben jij uiteindelijk de sjaak. Want jij gaf ons opdracht om te werken met het gepikte beeldmateriaal. 

Kijk voor meer info bij onze voorwaarden.

Nee* Uiteraard mag iedereen zelf afwegen of het ontvangen van een award nu om de prestatie gaat, of op welke manier de plaat gemaakt is. Maar dat zit vaak tussen de oren. Wanneer mensen het verschil niet zien en gaan vragen of ‘ie nou van echt goud is’ heb je immers hetzelfde eindresultaat.

To make a 14, 18 or 24 karat gold record, you need the main mold used in the vinyl pressing phase. This mold is made out of metal, and metal you can refine. Due to electrolysis, it's possible to add a micro layer of copper, bronze, gold or platinum to the metal mold. However, it will cost about 200 euros to gild one LP.

Door de loop der jaren zijn er dus andere wegen ontwikkeld die naar dezelfde ‘look & feel’ leiden en veel goedkoper zijn. Wij leveren dus, naast onze standaardplaat, een schitterende high-end variant; zoals deze ook in Amerikaanse Awards worden verwerkt. Wat ons betreft zal de prestatie/waardering daar niet minder van worden.

*) Wil je meer info over een verguld exemplaar?
Feel free to contact us about the possibilities.

Tips

Regelmatig ontvangen we beeldmateriaal wat niet al te best is. Of foto’s die geschikt zijn voor een ONE, maar die we in een FOUR gaan verwerken. Wij zullen daar alsnog het beste uit proberen te halen maar zijn afhankelijk van datgene wat jij ons aanlevert. Maar hoe beoordeel je wat er van je schitterende foto op je computer overblijft bij een afdruk? We gaan het hebben over pixels… 

Het fotomateriaal wat je op het internet ziet of met je telefoon maakt, heeft een (lage) beeldresolutie van 72 dpi (dots per inch). Om je een beeld te vormen hebben we het over één vierkantje (van 2,54 cm /1 inch) dat uit 72 x 72 vierkantjes wordt opgebouwd.  72 dpi is namelijk voldoende om ons brein een foto als een kloppend plaatje te laten ervaren. Op een beeldscherm dan…

Dat werkt anders bij print- en drukwerk. Voor het grotere printwerk dat op een afstandje bekeken kan worden bekeken (zoals banners of abriposters) hanteren printers een resolutie van 150 dpi. En voor zaken waar je met je neus bovenop zit (zoals drukwerk en onze Awards) gebruiken we een resolutie van 300 dpi. Dus datzelfde formaatje vierkant, is dan opgebouwd uit 300 x 300 vierkantjes.

De twee valkuilen

Klein maar bruikbaar

Je kunt een 72 dpi afbeelding zonder problemen omzetten naar 300 dpi. De pixels behouden namelijk dezelfde beeldinformatie. Begrijp alleen dat de grootte van je afbeelding op 300dpi nu zo’n 24% kleiner wordt. (72 : 300 = 0,24). De 72 x 72 vierkantjes van de afbeelding worden immers met dezelfde pixelinformatie opgenomen in de 300 x 300 vierkantjes.

Kwaliteitsverlies door vergroten

Een 72 of 300 dpi afbeelding kun je echter niet ongestraft blijven vergroten naar het formaat dat je nodig hebt. Een klein beetje (tot hooguit 150%) is met truken mogelijk, maar je krijgt altijd kwaliteitsverlies. Wanneer je dus een foto 400% gaat vergroten dwing je het bestaande formaat om 4 keer zoveel blokjes aan te maken waardoor de boel helemaal onscherp en onaangenaam wordt.

Op de uitleg hierboven zie je bovenin een scherpe 72 dpi foto zoals je die op een beeldscherm ervaart. Diezelfde foto zal linksonder zo’n 25% kleiner bruikbaar zijn voor 300dpi printdoeleinden. Beide bestanden zijn dus gelijkwaardig(!)
Als we naar hetzelfde formaat willen op 300 dpi (zie rechtsonder), zullen we het bestand 400% moeten vergroten; wat gevolgen heeft voor de kwaliteit.

Dus zie je bij de informatie van je foto 72 dpi en het formaat staan, dan zal deze zo’n vier keer kleiner gebruikt kunnen worden voor print.
Gelukkig worden camera’s steeds beter. Al blijft de truuk om altijd te zoeken naar het meest geschikte en kwalitatief beste materiaal.
En is er niet beter voor handen? Dat is het zo. We zullen dan overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Different question?

Is your question not listed? Do you want to know more? Then contact us. Mail us at contact form or call 06 51905434. We are happy to help you.

×